Een eenvoudig stappenplan

Bedrijf zichtbaar maken op Google Maps via Google Mijn Bedrijf

Als slimme ondernemer of marketeer weet je dat zichtbaarheid en toegankelijkheid erg belangrijk is voor het succes van je bedrijf. Een belangrijk onderdeel daarvan is Google Mijn Bedrijf. Dit platform is niet alleen belangrijk voor lokale zoekmachine optimalisatie, maar ook voor het verstrekken van belangrijke informatie aan je potentiële klanten. In dit artikel help ik je om je bedrijf zichtbaar te maken op Google Maps. Ik laat je de verschillende stappen zien om jouw bedrijf letterlijk en figuurlijk op de kaart te zetten. Je leert hoe je je bedrijfsprofiel kunt claimen, optimaliseren en beheren. Zo kunnen mensen je makkelijk vinden en contact opnemen wanneer ze je producten of diensten nodig hebben.

Waarom je eigen bedrijf toevoegen aan Google Maps?

Als ondernemer ken je het belang van online zichtbaarheid. Je bedrijf toevoegen aan Google Maps via Google Mijn Bedrijf is daarvoor belangrijk. Het stelt klanten in staat je letterlijk op de kaart te vinden. In deze mobiel-gedreven wereld zoeken mensen naar producten en diensten ‘in de buurt’. Met Google Maps verhoog je de kans dat jouw bedrijf in deze lokale zoekresultaten verschijnt.

Dit verbetert niet alleen je lokale SEO, maar versterkt ook het vertrouwen bij klanten omdat ze essentiële informatie zoals je locatie, openingstijden en reviews direct kunnen zien. Google Maps integreren in je online strategie betekent meer voetverkeer naar je winkel en potentieel meer omzet. Waarom zou je deze kans laten liggen?

Waarom is je bedrijf niet zichtbaar is op Google Maps?

Als ondernemer wil je niets liever dan dat je bedrijf eenvoudig te vinden is. Echter, soms blijkt dat je onderneming niet op Google Maps staat. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom dit het geval is. Misschien heb je je bedrijf nog niet geregistreerd bij Google Mijn Bedrijf, waardoor het niet wordt getoond op de kaart.

Ook kan het zijn dat je registratie nog niet is geverifieerd door Google; een cruciale stap om te verschijnen in de zoekresultaten. In andere gevallen kunnen inaccuraat ingevulde bedrijfsgegevens of het ontbreken van locatie-specifieke zoekwoorden de oorzaak zijn. Zorg dus dat deze punten goed voor elkaar zijn, zodat je zichtbaarheid niet in het gedrang komt.

Stappenplan Google bedrijfsprofiel aanmaken

Heb je besloten om je bedrijf beter vindbaar te maken op Google Maps? Een slimme zet! Hier volgen de stappen om je bedrijfsprofiel op Google Mijn Bedrijf aan te maken:

Stap 1: Meld je aan bij Google Mijn Bedrijf

Google Mijn bedrijf startscherm.

Afb. 1 Jouw bedrijf toevoegen op Google Maps, begint bij het Google Mijn bedrijf startscherm.

Stap 2: Zoek je bedrijf op Google Maps

  • Na het inloggen ga je naar de Google Mijn Bedrijf startpagina. Hier zou je een scherm moeten zien vergelijkbaar met wat hieronder wordt weergegeven.
  • Begin met het typen van de naam van je bedrijf in het daarvoor bestemde veld. Terwijl je typt, zullen er suggesties verschijnen. Als je bedrijf overeenkomt met een van deze suggesties, selecteer deze dan. Deze suggesties zijn namelijk bedrijven die al bestaan op Google Maps.
Zoek je bedrijf tussen de suggesties of maak een nieuwe aan.

Afb. 2 Zoek je bedrijfsnaam tussen de suggesties of maak een nieuwe aan.

Stap 3: Kies je bedrijfstype en vul de gegevens over je bedrijf in.

  • Geef aan wat voor soort bedrijf je hebt. Bijvoorbeeld: Online retail, Lokale winkel of Servicebedrijf.
  • Geef je bedrijfscategorie op. Dit helpt klanten je bedrijf te ontdekken door binnen een bepaalde branche te zoeken. Staat je bedrijfscategorie er niet tussen? Zorg dan dat je er zo dichtbij mogelijk zit.
  • Geef aan waar je klanten zitten, oftewel; het servicegebied. Bijvoorbeeld heel Nederland of alleen je lokale buurt.
  • Er wordt nu ook gevraagd om de adresgegevens en contactgegevens zoals telefoonnummer en website.
  • In deze stap wordt er ook om de openingstijden gevraagd. Vul deze in.
Kies je bedrijfstype.

Afb. 3 Kies je bedrijfstype.

Voeg je online winkel toe.

Afb. 4 Voeg je online winkel toe. Heb je in de stap hiervoor gekozen voor Lokale winkel? Dan zal er ook worden gevraagd om de adresgegevens.

Geef je bedrijfscategorie op.

Afb. 5 Geef je bedrijfscategorie op.

Geef het servicegebied op.

Afb. 6 Geef het servicegebied op.

Voeg je telefoonnummer toe.

Afb. 7 Voeg je telefoonnummer toe.

Stap 4: Voltooi de aanmelding

  • Heb je alle stappen doorlopen? Dan voltooi je de aanmelding.
Zet je bedrijf op de kaart.

Afb. 8 Zet je bedrijf op de kaart.

Stap 5: Google Mijn Bedrijf verifiëren

  • Nadat je de aanmelding hebt voltooid, moet je je bedrijfsgegevens verifiëren. Dit kan op verschillende manieren, zoals via de post of telefoon. Volg de instructies die Google je geeft om het verificatieproces te voltooien. Via de post kan het ongeveer een week duren.

Stap 6: Controleer je bedrijfsvermelding

  • Zodra je je bedrijfsgegevens hebt geverifieerd, wordt je bedrijf op Google Maps en Google Zoeken weergegeven. Controleer je bedrijfsvermelding om er zeker van te zijn dat alle informatie correct is. Als er wijzigingen moeten worden aangebracht, kun je deze aanpassen in je Google Mijn Bedrijf-account.

Met deze gedetailleerde stappen kun je je bedrijf zichtbaar maken op Google. Zorg ervoor dat je alle gegevens zorgvuldig invult en regelmatig je bedrijfsvermelding controleert om deze up-to-date te houden. Nu ben je klaar om nieuwe klanten te verwelkomen!

Het belang van de openingstijden bijhouden

Het op de juiste manier weergeven van de openingstijden van je bedrijf is belangrijk voor de klantvriendelijkheid en service. Je bezoekers gaan in veel gevallen uit van de openingstijden die zij via Google kunnen vinden. Als jij deze niet goed opgeeft of bijhoudt, dan kunnen er nog best wat frustraties ontstaan wat zelfs tot slechte reviews kunnen leiden. Let vooral op je openingstijden tijdens de feestdagen! Via Google Mijn Bedrijf kun je de openingstijden heel eenvoudig bijwerken.

Je bent zichtbaar op Google Maps én Google Zoeken

Met Google Mijn Bedrijf wordt jouw onderneming niet alleen op Google Maps zichtbaar, maar ook in de resultaten van Google Zoeken (aan de rechterkant in de zoekresultaten van Google). Dit vergroot de kans dat klanten je vinden, juist wanneer ze op zoek zijn naar de producten of diensten die jij aanbiedt.

Wanneer je bedrijfsinformatie volledig en accuraat is, zal dit vertrouwen wekken en de kans op conversies verhogen. Zorg ervoor dat naast de openingstijden, ook je adres, telefoonnummer en website up-to-date blijven. Reageer op klantrecensies, zowel positieve als negatieve, want interactie toont betrokkenheid. Maak gebruik van Google Posts om speciale aanbiedingen, evenementen en nieuws te delen. Foto’s en video’s toevoegen kan ook enorm helpen; het maakt je profiel aantrekkelijker en geeft een beter beeld van je bedrijf.

Vergeet niet om de vragen van gebruikers in de Q&A-sectie te beantwoorden. Een volledig en actief beheerd Google bedrijfsprofiel straalt professionaliteit uit en helpt je bedrijf letterlijk en figuurlijk ‘op de kaart te zetten’.

Een bestaand Google bedrijfsprofiel claimen

Als je een bedrijf overneemt of ontdekt dat jouw onderneming al een Google bedrijfsprofiel heeft, is het van belang om deze te claimen. Het claimen is een eenvoudig proces waarin je aantoont dat jij de rechtmatige eigenaar bent van het bedrijf. Dit doe je door het verificatieproces van Google te doorlopen. Hierbij kun je bijvoorbeeld een verificatiecode via een telefoontje of per post ontvangen. Nadat je het profiel hebt geclaimd, krijg je volledige controle over de informatie die wordt weergegeven en kun je het profiel gaan optimaliseren.

Door het actief beheren van jouw bedrijfsprofiel zorg je er niet alleen voor dat de juiste informatie online staat, maar verbeter je ook de lokale vindbaarheid van je onderneming.

Je vindbaarheid vergroten met zoekmachine optimalisatie voor Google Mijn Bedrijf

Door SEO-technieken te integreren in je strategie voor Google Mijn Bedrijf, vergroot je de kans om hoog te scoren in lokale zoekopdrachten. Het is belangrijk om relevante trefwoorden te gebruiken die gerelateerd zijn aan jouw bedrijf en locatie. Deze kun je bijvoorbeeld kwijt in de beschrijving van je bedrijf. Daarnaast biedt Google Mijn Bedrijf mogelijkheden voor interactie met klanten via recensies en vragen. Ook dit onderdeel kan bijdragen aan de lokale zichtbaarheid. Door optimaal gebruik te maken van deze kansen, kun je een krachtige online aanwezigheid opbouwen die de groei van jouw onderneming ondersteunt.

Wil je meer klanten aantrekken via Google? Zoekmachine optimalisatie is de sleutel tot betere vindbaarheid voor jouw bedrijf.

Een beetje hulp nodig?

Lukt het niet of wil je hier helemaal niet mee bezig zijn? Je kunt het dan ook aan mij uitbesteden. Neem gerust eens contact met mij op.

Deel dit met anderen!

Over de Auteurs: Rik

Rik Goedhart helpt bij het ontwikkelen en optimaliseren van websites t.b.v. zoekmachine optimalisatie. Dit wordt onder andere gedaan met content marketing. Wil jij mij als online marketeer inhuren?
Met 10 jaar ervaring als online marketeer, ben ik mijn carrière begonnen als grafisch ontwerper. In de loop der jaren heb ik mij ontwikkeld in de wereld van websiteontwikkeling met WordPress, online marketing en zoekmachine optimalisatie. Mijn aanpak omvat een combinatie van creativiteit en strategie, met als doel merken optimaal te presenteren aan een breed online publiek. Ik zie het niet alleen als mijn taak om websites te bouwen of online marketingstrategieën te implementeren. Ik beschouw het meer als het creëren van een betekenisvolle online ervaring die klikt met jouw doelgroep. Of je nu een startende ondernemer bent die de eerste digitale stappen zet, of een gevestigd bedrijf dat de online zichtbaarheid wil versterken. Mijn inzet is erop gericht creativiteit en strategie samen te brengen.
Voor als je meer wil ontdekken

Ook interessant voor jou

  • Longtail zoekwoorden vinden voor je SEO strategie

    Longtail zoekwoorden zijn zoektermen die over het algemeen minder vaak worden gezocht en minder competitie kennen in de zoekmachines. Ze zijn vaak langer (meer dan drie woorden) dan de meeste andere typen zoekwoorden. De voordelen van longtail zoekwoorden zijn groot, maar hoe kun je ze vinden? Daar gaat dit artikel over.

  • Hoe maak ik een WordPress website?

    Voordat je begint met het maken van een WordPress-website, is het belangrijk om essentiële basiskennis tot je te nemen die van onschatbare waarde zal zijn tijdens je leertraject met WordPress. Deze pagina voorziet je van de cruciale basiskennis die ik zelf zo hard nodig had toen ik net begon met het ontwikkelen in WordPress. Of je nu een beginnende websitebouwer bent of al enige ervaring hebt, het begrijpen van deze fundamenten zal de basis leggen voor succesvolle ontwikkelingen van WordPress websites.

  • Content strategie voor je website: de SEO Avalanche strategie

    Als beginnende website kan het een uitdaging zijn om herkend te worden door Google en hoger te ranken in de zoekresultaten. Dit is waar de SEO Avalanche techniek een waardevolle rol speelt. Het is een strategie die perfect is voor kleinere websites, maar ook zijn vruchten afwerpt voor grotere online platformen.