Welke zoekwoorden worden het meest gebruikt?
Welke zoekwoorden worden het meest gebruikt? Dit is een vraag die veel zoekmachine specialisten bezighoudt. Maar is dat wel terecht? In dit artikel leg ik je precies uit waarom je dit wel of niet zou willen weten.
Wat is een zoekopdracht, zoekwoord en zoekterm?
Een zoekopdracht, zoekwoord en zoekterm zijn allemaal termen die gebruikt worden binnen het domein van de zoekmachine.
Een zoekopdracht verwijst naar de actie die een gebruiker uitvoert wanneer hij of zij informatie zoekt op het internet. Het kan een vraag zijn, een specifiek onderwerp of een bepaald soort informatie dat de gebruiker wil vinden.
Een zoekwoord is een specifiek woord of een groep van woorden die gebruikt wordt om een zoekopdracht te formuleren. Het zijn de belangrijkste termen die de gebruiker hoopt terug te zien in de zoekresultaten.
Een zoekterm daarentegen is een bredere term die gebruikt wordt om een groter scala aan relevante informatie te vinden. Het is een term die meer algemeen of ruimer is dan een zoekwoord en kan synoniemen, gerelateerde woorden of combinaties van woorden omvatten.
In het kort kan gezegd worden dat een zoekopdracht de daad van het zoeken zelf is, een zoekwoord de specifieke term(en) zijn die gebruikt wordt om te zoeken, en een zoekterm een bredere term is die gebruikt kan worden om meer informatie te vinden.
Afb. 1 Welke zoekwoorden worden het meest gebruikt? Dit kun je achterhalen met een keyword tool.
Het belang van relevante zoekwoorden voor goede Google-ranking
Ranken op relevante zoekwoorden voor betere zichtbaarheid
Over het algemeen is het voor een goede Google-ranking belangrijk om te focussen op zoekwoorden met een hoog zoekvolume en een lage concurrentie. Deze zoekwoorden zijn namelijk het meest waardevol voor jouw bedrijf. Door te ranken op relevante zoekwoorden kun je ervoor zorgen dat je website beter zichtbaar is voor je potentiële bezoekers.
Waarom je juist niet de zoekwoorden wil die het meest worden gebruikt
Hoewel het verleidelijk kan zijn om te focussen op zoekwoorden die het meest worden gebruikt, is dit niet altijd de beste strategie. Deze zoekwoorden hebben vaak veel concurrentie, waardoor het moeilijk is om een goede positie te behalen in de zoekresultaten. Daarnaast is het belangrijk om te begrijpen dat het niet alleen gaat om het aantal zoekopdrachten, maar ook om de intentie van de zoekopdracht. Door te focussen op hele specifieke zoekwoorden met een laag zoekvolume én lage concurrentie kun je beter inspelen op kansen die klaarliggen.
Schrijf een relevant blog met je zoekwoord(en)
Om goed te ranken op relevante zoekwoorden is het belangrijk om een relevant blog te schrijven dat inspeelt op de wensen van de gebruiker. Denk goed na over wat de gebruiker wil zien wanneer hij jouw zoekwoord gebruikt en zorg ervoor dat je de intentie van de zoekopdracht begrijpt. Door een blog te schrijven dat de behoeften van de zoeker zo goed mogelijk vervult, zal Google jouw artikel zien als zeer relevant. Daardoor zal je positie in de zoekresultaten stijgen. Je hebt daarmee ‘helpful’ content gecreëerd. Kortom, het is belangrijk om te focussen op relevante zoekwoorden en daarbij ijzersterke content te creëren voor een hogere Google positie.
Hoe vind je de juiste zoekwoorden?
Het vinden van de juiste zoekwoorden kan een uitdaging zijn, maar het is een belangrijk onderdeel als je jouw website wil optimaliseren voor zoekmachines. Hier zijn enkele tips om je te helpen bij het vinden van relevante zoekwoorden:
Speel in op actuele onderwerpen
Om relevant te blijven, is het belangrijk om in te spelen op actuele onderwerpen en trends binnen je branche. Gebruik tools zoals Google Trends om te zien welke zoekwoorden op dit moment populair zijn en pas jouw content marketing hierop aan.
Let op de zoekvolumes en moeilijkheidsgraad (Keyword Difficulty)
Bij het kiezen van zoekwoorden is het belangrijk om te letten op het zoekvolume en de moeilijkheidsgraad. Heb je een nieuwe website? Kies dan zoekwoorden met een laag zoekvolume. Een nieuwe website maakt namelijk geen kans om te ranken op zoekwoorden met een hoog volume. Vermijd altijd zoekwoorden met een hoge moeilijkheidsgraad, tenzij je al een gevestigde autoriteit binnen je branche bent geworden. Na verloop van tijd kun je je richten op zoekwoorden met hogere zoekvolumes en moeilijkheidsgraad.
Longtail zoekwoorden bieden veel kansen
Longtail zoekwoorden zijn specifieke en gedetailleerde zoektermen die meestal een aanzienlijk lager zoekvolume hebben, maar ook minder concurrentie. Het vinden van longtail zoekwoorden kan je helpen om heel gericht verkeer naar jouw website te trekken en je kansen op een hogere ranking in de zoekresultaten te vergroten.
De rol van je concurrentie bij het vinden van zoekwoorden
Zoekwoorden van concurrenten analyseren
Om de juiste zoekwoorden te vinden, is het belangrijk om ook naar je concurrentie te kijken. Analyseer welke zoekwoorden je concurrenten gebruiken om goed gevonden te worden in de zoekmachines. Dit kun je doen met behulp van tools zoals SEMrush of Ahrefs. Deze tools geven inzicht in de zoekwoorden die je concurrenten gebruiken en hoe vaak er op wordt gezocht.
Benut kansen die je concurrent niet heeft gevonden
Wanneer je de zoekwoorden van je concurrenten hebt geanalyseerd, is het belangrijk om te kijken naar zoektermen waar zij nog géén gebruik van maken. Als je merkt dat je concurrenten bepaalde zoekwoorden nog niet benutten, is dit een uitgelezen kans voor jou om dit wel te doen. Door deze zoekwoorden toe te passen in je content, zoals een blog of landingspagina, vergroot je de kans om (hoger) te ranken in de zoekresultaten.
Wil jij de zoekwoorden die het meest worden gebruikt?
Zoals je hebt kunnen lezen, raad ik vooral bij nieuwe websites aan om niét de zoekwoorden te gebruiken die het meest worden gebruikt. Sterker nog, ga voor de zoekwoorden die het minst worden gebruikt! Doe je dit met grote regelmaat, dan zal er na verloop van tijd flink wat relevant verkeer naar je website toestromen.
Houd er altijd rekening mee dat de zoekwoorden die je kiest áltijd relevant en passend moeten zijn bij je niche waarin jij de autoriteit wil worden. Ga dus altijd na of deze zoekwoorden aansluiten bij wat jij te bieden hebt.